Orinto: Lovande förebild

ANNONSMARKNAN • Onsdag 7 januari vecka 2 • 2015

Orinto: Lovande förebild

Länsförsäkringar Älvsborg delar varje år ut stipendiet Lovande förebilder. I Bollebygdskommun fick OK Orinto ta emot utmärkelsen.

– Man blir stolt,säger ledaren Martin Johansson. OK Orinto fick ta emot stipendiet på 10 000 kronor för sitt arbete med ungdomsverksamheten.

– Vi vill gynna föreningslivet och idella arbetare som arbetar med unga för att verka för ett drogfritt samhälle med mindre främlingsfientlighet, säger Anders Bäckman, kontorschef på Länsförsäkringar Älvsborg i Borås.

– OK Orinto gör en förträfflig insats. Det är kul för de engagerar många tjejer i tonåren. Det är så roligt att kunna vara med och stötta.

Glädjande besked.

För orienteringsklubben som idag har omkring 120 medlemmar är det glädjande besked.

– Det är så fantastiskt kul! Man är så inne i verksamheten och ibland undrar man om något vet att vi finns till. När man får något sådant här då blir man stolt, säger ledaren Martin Johansson.

På tisdagar när det hålls träningar vid klubbstugan vid Rammsjön är det ofta 60 ungdomar och många föräldrar på plats och efteråt samlas man i stugan för att äta tillsammans.

– Det är allt från små knattar till äldre som vistas här ute tillsammans. Här kan alla träna samtidigt, säger Anna Eurenius.

Vad ska ni göra för pengarna?

– Vi har pratat om att köpa in pannlampor till alla ungdomar. Sedan har vi pratat om att köpa tidtagarur och reflexvästar, berättar Anna.

– Det finns många hål att fylla. Det finns också tankar om att åka på någon resa tillsammans, fortsätter Martin.

Bildtext: Torbjörn Wikström, Anna Eurenius, Martin Johansson och Emil Caldevik-Eurenius i OK Orinto fick ta emot stipendiet Lovande förebilder av Anders Bäckman, kontorschef på Länsförsäkringar Älvsborg i Borås.

Text & foto: Johanna Molin 0320-20 91 46 johanna.molin@markbladet.se