1960-talet

1960

När man i år läser resultatlistorna och tittar på en klass som heter YP, finner vi ett namn Carl‑

Henry Andersson inte alltid överst utan med variation. En kille som det senare skulle visa sig ha ett brinnande intresse för orientering.

Carl‑Henry har gjort sig känd både nationellt och internationellt, kanske inte så mycket som elitorienterare men däremot som banläggare och kartritare. Har vunnit RM i banläggning 5 gånger.

Även när det gäller klubbarbetet är han en ledande kraft som vi haft och har en stor glädje av.

Resultatmässigt har året inte varit så dåligt med bland annat seger för Stig Karlsson i Spårvägens A‑klass, seger för Erik Andersson i Natt‑DM och Överlidas.

Seger för Karl‑Erik Karlsson i KFOM:s 3‑mila YO. Erik Johansson fick en DM‑plakett i ÄO och Rosa Andersson ÄF.

På Västsvenska 6‑manna blev det en 11:e plats med sträckseger för Karl‑Gustav Henriksson, DM‑kaveln gav en 10:e plats för seniorerna och en 2:a plats för YO, en 2:a plats för Stig Karlsson och Bengt Olausson I UIF:s 2‑manna.

1961

Åter ett år där vi har en deltagare i SM för damjuniorer. Rosa Andersson har genom en rad fina placeringar kvalificerat sig. Resultatet blev en 14:e plats.

Flicksidan är stark. Vinst har det blivit för Ann‑Sofie Johansson i Herkules och Göteborgs Skidklubb och för Marianne Johansson på Hestra IF och en 2:a plats i Alingsåskaveln genom Ann‑Sofie, Marianne och Rosa.

Bland övriga har väl pricken över I:et fattats, men med många fina 2:a, 3:e och 4:e placeringar.

Premiär i fjällorienteringen blev det i år genom Stig och Bengt Olausson med en 13:e plats.

Till ny sekreterare valdes Roland Andersson.

Ett märkesår både för orienteringen och klubben.

Jubileumsår, 10 år sedan vi startade. Resultatmässigt blev det ett dåligt år. Gulsoten härjade fortfarande, så därför inställdes alla vårtävlingar i landet.

Höstsäsongen blev kort med endast några få tävlingar, men nämnas bör att Rosa Andersson blev uttagen till juniorlandskampen mot Norge med en 11:e plats som resultat.

Rosa deltog i SM för damjuniorer där det blev en 12:e plats. Carl‑Henry tog sin första DM‑titel i klass yngre pojkar.

Heltäckande klädsel blev obligatoriskt från och med i år. Förr sprang vi i kortbyxor.

Året avslutades med en trevlig jubileumsfest på Grönkullen.

1963

1963 är precis inget märkesår för klubben. Trots att deltagandet på tävlingarna varit stort är det bara Rosa Andersson som lyckats ta hem 2 segrar i DJ, men det har varit många fina placeringar bland de 5 bästa i de olika klasserna, så vi misströstar inte.

Rosa Andersson (DJ), Marianne Johansson (ÄF), Ingela Torino (ÄF), Eva Johansson (YF) och Carl-Henry Andersson (ÄP) deltog i Västgötalaget vid 4-distriktsmatchen för ungdom. Bäst lyckades Eva med en 2:a och Marianne med 4:e placeringar.

Mycket glädjande är att ungdomarna ökar i antal så framtiden för klubben ser ljus ut.

1964

Åren 1964 ‑ 1966 var för klubben rent resultatmässigt en ganska lugn period. En och annan seger i mindre tävlingar men mest 3:e, 4:e och 5:e placeringar.

Nämnas bör dock att Eva Johansson åter tog 2:a platsen i 4-distriktsmatchen och samma placering tog Inela Torino på DM

Karl-Erik Karlsson valdes till ny kassör efter Karl-Erik Blomqvist.

1965

1965 arrangerades 5‑dagars för första gången i Skåne och Danmark. Från vår klubb deltog Karl‑Gustaf Henriksson, som blivit historisk genom att vara en av tre som deltagit i alla 5‑dagars.

Årets bästa prestation svarade Marianne Johansson för då hon kom 13:e på SM för DJ i Söderhamn. Även Ingela Torino och damlaget hade kvalificerat sig för SM.

1966

År 1966, den 3‑4 september arrangerade klubben budkavle‑DM. Tävlingscentrum var vid Wernergården i Bollebygd.

Vid 4-distriktsmatchen deltog Marianne Johansson och Ingela Torino i DJ och Christer Johansson som kom 4:a i YJ. Snabbast på YJ-banan var Carl-Henry Andersson, men han deltog som reserv och ingick inte i laget.

På SM var Marianne 20:e i DJ och Carl-Henry 28:e i YJ.

1967

Under 1967 började det röra sig bland ungdomarna i Rävlanda. Gunilla Karlsson, Marianne Andreasson, Thomas Andreasson och Henrik Gustavsson snörde på sig orienteringsskorna för första gången.

För de bästa prestationen stod damlaget med Marianne Johansson, Harriet Olausson och Rosa Andersson. De vann en klar seger I GOK:s jubileumskavle och belade en 14:e plats i SM-kavlen.

1968

En nybörjarsatsning på ungdomar i Bollebygd gav resultat, med bl a 7‑8 unga friska gossar ‑ Per A, Lars A, Hans E, Benny M, Arne P och Lars‑Göran J ‑ som än i dag gör bra resultat i skogen. Klubben fördubblade sitt medlemsantal under detta år och skaffade även tävlingsdräkt och träningsoveraller.

Vid Regionsmästerskapen (Bohuslän/Dal, Göteborg, Västergötland) kom Krister Karlsson 3:a i ÄP. Och Rosa Björkman sprang in på 31:a plats på Natt SM.

Många av klubbens medlemmar hjälpte IK Ymer med arrangemanget av etapp 1 av O-ringens 5-dagars i Hestrafors.

1969

År 1969 arrangerade Orinto sin traditionella Ringkavle samt Ringmästerakap dag. Rosa Andersson's 2:a plats på natt‑DM i D 21 gav också en SM-start. Marianne Andersson, Gunilla Karlsson och Ann Henriksson vann flickklassen vid Fjärås AIK's budkavle i hård konkurrens. Lars Andersson och Tomas Andreasson i YP och Ann Henriksson i ÄF blev uttagna till ungdomsdistriktsmatchen mot Halland, där Lars kom på 3:e plats.

I tävlingen "Årets meste orienterare kom K-G Henriksson 2:a i Västergötland genom att avverka 383 km i klassen YO. Dottern Ann vann ÄF med 126 km.